motivatie-afslanken-afvallen-online

10 Tips om gemotiveerd te blijven

Heb je al zo vaak geprobeerd om af te vallen en lukt het maar niet? Iedere keer denk je weer morgen begin ik ├ęcht. En dan is het tijd om te starten en dan stel je het weer uit. Voordat je het weet zit je weer op de bank, koekjes en chips te eten. Of je start wel en houdt het maar 1 of 2 weken vol. Ik kan me voorstellen dat je daar moe van wordt en zelfs hopeloos. Maar hoe word je nu wel gemotiveerd? Hoe ga je het deze keer wel volhouden? Hier zijn 10 tips.

1. Pod-casts en YouTube

Kijk dagelijks naar filmpjes op YouTube. Er staan zoveel filmpjes over hoe je gemotiveerd blijft om je doelen te behalen. Ook zijn er divers Pod-casts om je te motiveren. Kijk eens op www.girlswhomagazine.nl. Sta desnoods een half uur eerder op of blijf in bed liggen om aan het begin van je dag wat motivatie aan te horen. Doe hetzelfde voordat je naar bed gaat.

2. Meten is weten

Je denkt dat je progressie maakt maar als je in de spiegel kijkt, zie je helemaal niets! Ook op de weegschaal zie je weinig tot geen verschil. En je bent al 3 weken goed bezig met gezond eten en trainen. Balen, maar dat kan. Het kan goed zijn dat je wat spieren aan het ontwikkelen bent of dat je vetpercentage minder wordt. Dan zie je het niet direct maar maak je wel progressie. Meet jezelf, dan weet je het. Wekelijks meet je je taille met een meetlint, net 5 cm onder je navel. Je hoeft niet alles te meten, maar je kunt ook meerdere lichaamsdelen meten: je bovenarmen, bovenbenen, billen, borst bijvoorbeeld. En maak ook foto’s van jezelf zodat je deze kunt vergelijken.

3. Maak een visionboard

Het hoeft geen ├ęcht board te zijn, een A4-tje mag ook. Plak er foto’s op van kledingstukken die je graag zou willen dragen, een jurkje, een bikini of strakke kleding. Neem iemand als voorbeeld, zoals jij er graag uit wilt zien en plak die foto’s op je board. Dupliceer deze en hang ze waar je dagelijks komt op meerdere plekken. In je slaapkamer, aan de binnenkant van kast deur, op de koelkast, in je auto… Zorg dat je meerdere malen per dag aan je doel herinnerd wordt.

Vraag je zelf ook af, wat verandert er voor je wanneer je je doel behaalt? Noem eens 3 dingen en schrijf ze op. Hoe voelt het om meer energie te hebben? Het spelen met je kinderen gaat beter. Je bent niet zo afgepeigerd als je het huishouden moet doen. Je gaat je mooi voelen. Schrijf het uit, hoe en wat. Hoe ga jij jezelf voelen? Lees dit dagelijks. Beeld je in hoe het voelt en hou dit vast.

4. Maak een nieuwe gewoonte

Gewoontes slijten er met de jaren in. Ga maar na, welke gewoontes heb jij door de jaren heen ontwikkeld, die je eerst niet had? Zowel slechte als goede gewoontes waar je niet meer zonder kunt? Genoeg toch? Zo kun je ook nieuwe gewoontes aanleren. Het duurt gemiddeld 3 weken voordat je een gewoonte hebt aangeleerd. Doe het in kleine stapjes. Drink iedere dag een glas water. Eet iedere dag een portie fruit. Doe iedere dag 15 minuten een HITT-training of wat thuisoefeningen.

5. Zoek iets wat je leuk en lekker vindt

Gezond eten is niet saai. Er zijn veel manieren om het leuk te maken. Er zijn zoveel gezonde recepten op het internet te vinden. Besteed er wat meer tijd en aandacht aan, er is genoeg over te vinden. Besteed op zaterdag wat tijd aan je maaltijden voor aankomende week, zoek op internet en doe alvast je boodschappen.

Ook om meer te bewegen hoef je geen (top)sporter te worden. Je kunt yoga gaan doen, dat is gelijk goed voor je mindset. Of wandel een half uurtje per dag buiten of ga fietsen. Desnoods samen met iemand uit de buurt. Geen sportkleding, gewone schoenen, niets bijzonders. Maak het een gewoonte.

6. Beloon jezelf

Beloon jezelf iedere keer dat je traint of wanneer je je een aantal dagen goed aan je eetschema hebt gehouden. Dat werkt positief. Niet met eten maar met andere dingen. Je kunt bijvoorbeeld jezelf een aantal Euro geven. Stop deze in een doorzichtige pot zodat je kunt zien wat je bereikt hebt. En wanneer je je doel hebt behaald na een aantal weken of maanden dan mag je je beloning hebben en besteden. Leuk toch?!

7. Join een groep

Het is bewezen dat de groepsdynamiek motiverend werkt. Er zijn aardig wat groepen op Facebook. Je kunt daar ervaringen delen en tips van anderen ontvangen of zelfs geven. Het nadeel is dat het soms wat onpersoonlijk is. Wij bieden “Samen online afvallen“. Tijdens een intakegesprek krijgen we een beeld van je huidige situatie, je gewoonten en je doelstellingen. Vervolgens maken we een plan op maat voor je wat realistisch is voor je. Wekelijks komen we als groep online en praten over onze successen maar ook over ons ‘struggles’ en hoe ga je hier mee om. Je bent samen met mensen die hetzelfde doel hebben. Je zult zien dat je niet de enige bent.

8. Maak alvast een ‘na’-foto

Pak een foto waar jij je dik eruit vindt zien (je ‘voor’-foto. Zoek een app op je telefoon in de Apple- of Playstore of gebruik photoshop om je lichaam slanker te maken. Dit wordt je ‘na’-foto. Zet ze naast elkaar op je visionboard of ergens anders. Het is alvast je voor- en na-foto. Zo zie je eruit als je je doel hebt behaald. Je kunt het je nu voorstellen. Zorg dat je het dagelijks meerdere malen ziet voor motivatie.

9. Maak kleine aanpassingen

Begin niet gelijk met rigoureus afvallen en dus een crash-dieet. Of begin niet direct met 5 keer per week sporten wanneer je normaal niet sport. Dat is teveel! Hiervoor moet je supergemotiveerd zijn! Wees realistisch. Ben jij de persoon die dat kan en ook volhoudt tot je doel behaald is? Ok, dan is het prima maar het het hoeft niet. Het hoeft niet morgen bereikt te zijn. Veranderingen duren nu eenmaal langer, tenminste duurzame veranderingen. Iedere week bedenk je iets kleins wat je kunt veranderen en pas dat aan. Dit kan zijn op tijd opstaan of na 19.00 uur niets lekkers meer. Maar doe vooral rustig aan. Het heeft allemaal geen haast.

10. Eet voldoende gedurende de dag

Eet je maaltijden overdags, sla niets over! Is dit motivatie? Niet direct maar als je maaltijden overslag dan honger je jezelf uit. Wat vaak gebeurd is dat je om 16.00 uur trek krijgt in iets lekkers. Je energie verdwijnt langzaam en dan heb je geen zin meer om je geplande maaltijd te koken. En ja, dan wat? Dan grijp je misschien toch weer naar een snelle hap of laat je iets bezorgen. Zo werkt dat nu eenmaal. Eet meerdere maaltijden per dag. Eet voldoende groenten, boterhammen, granen, fruit, zuivel en drink voldoende water. Allemaal goed voor je gezondheid, van binnen en van buiten.

Foto’s door Prateek Katyal 

Volg en like ons:
Pin Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *