Onzeker, sportschool, zelfvertrouwen

10 Tips om je onzekerheid in de sportschool te overwinnen

Daar sta je dan… Met je nieuwe sportkleding bij de sportschool. Eindelijk de moeite genomen. Maar ppfff… waar ben je aan begonnen? Vreemde mensen, bodybuilders, vrouwen met een toplichaam, vreemde apparaten en niemand direct om je te helpen. Onzeker? Ja. Balen is dat en dat is nog zacht uitgedrukt. Hier zijn wat tips om je hopelijk een beetje op weg te helpen en je wat meer zelfverzekerd te voelen in de sportschool.

1. Onthou: iedereen heeft het moeten leren

Je heb de keuze of je gaat hard werken aan je billen, buik en bovenbenen (of je borstspieren als je een man bent) of je draait om en je gaat naar huis. Om vervolgens te huilen in een hoekje voor de komende weken omdat je jezelf er niet overheen hebt gezet. Het is allemaal heel normaal en logisch. Ook ik voelde me super ongemakkelijk, net als vele anderen voor de eerste keer. Maar je moet er een keer doorheen.

Onthou goed dat er voor iedereen een eerste keer is geweest. Denk daar continue aan wanneer je je weer onzeker voelt. Nu is het jouw beurt. Zet ‘m op!

2. Wacht niet tot je zelfverzekerd genoeg bent

Wacht niet tot je zelfverzekerd genoeg bent, want dan ga je nooit. Iedere keer neem je jezelf voor dat je gaat. En dan is het moment daar en dan ga je toch maar niet. Waarschijnlijk zal je steeds meer gaan balen en daardoor misschien wel weer meer eten en word je nog dikker. Zelfverzekerdheid komt niet vanzelf, daar moet je actief aan werken. Zelfverzekerdheid groeit alleen wanneer je uit je comfortzone stapt. Doe dit een paar keer dan wordt het zo gewoon dat je niet eens meer beter weet.

3. Neem een Personal Trainer

Personal Training is vaak wat prijziger maar je krijgt wel waar voor je geld. Je leert niet alleen doelgericht aan de slag te gaan, maar er word je ook geleerd om goed met de apparaten om te gaan. Zo hoef je je niet ongemakkelijk te voel als je een keer alleen naar de sportschool gaat. Een Personal Trainer laat je zien hoe je de oefeningen juist moet doen en waarvoor ze zijn. Hij of zij kan je ook motiveren om net een stapje extra te doen en wat extra je best te doen. Je bent niet alleen in de sportschool. Je wordt op je gemak gesteld en ook nog eens gemotiveerd om nog eens snel terug te komen. Want wie weet wanneer je voor de tweede keer terug gaat komen. Het is vallen en opstaan en gewoon doen.

Naast Personal Training bied ik zelf ook Duo-training aan. Je kan dan ook starten met een collega, je partner of een vriend(in). Waarschijnlijk voel je je dan ook veel comfortabeler.

Onzeker in de sportschool

4. Niemand kijkt naar je

Het idee alleen al, dat je naar binnen stapt bij de sportschool en aan één van die apparaten moet gaan hangen of gaan zitten. Stel dat het je niet lukt. Stel dat het wel lukt en iedereen gaat naar je kijken. Je bent nieuw denk je, ik zal zeker opvallen. Wat zullen ze wel niet van mij vinden?

Ja, waarschijnlijk zullen sommige vaste bezoekers je bekijken omdat ze denken dat je nieuw bent. Logisch. Maar lang zullen ze dat niet doen, ze zullen er ook niet veel van denken. Wat zou jij denken? Wat zou jij denken als iemand bijvoorbeeld met veel of weinig overgewicht voor het eerst aan het trainen is? Dan zou je eerst kijken en waarschijnlijk denken, wauw, wat een lef en doorzettingsvermogen. En dan zou je weer doorgaan met waar je mee bezig was, toch?

5. Start met een Small Group training

Een Small Group training kan een groepje beginners zijn in de sportschool. Vraag er eens na als je wat sportscholen aan het onderzoeken bent. Vraag naar de samenstelling, zijn het gelijkgestemden? Zijn er beginnersgroepen bijvoorbeeld? Net als bij een Personal Training word je extra gemotiveerd en krijg je meer kennis en ervaring met de fitness-oefeningen.

6. Concentreer je op jezelf, niet op je omgeving

Je bent daar om je doelen te behalen, je wilt een killerbody? Maak je geen zorgen om een ander. Schenk er geen aandacht aan. Meerdere malen lees ik in Facebook-groepen dat er vrouwen zijn die elkaar arrogant bekijken of er wordt gedacht dat ze dat doen. So what…? Je bent er niet voor hun., je bent er voor jezelf. Je wordt er alleen maar blijer om wanneer je je eigen lichaam ziet veranderen. Wat kan jou je omgeving schelen? Je hebt maar één doel in de sportschool, focus op jezelf.

Muziek tijdens je training

7. Laat de muziek je meevoeren

Zet een lekker work-out-muziekje op. Iets waar je lekker op kunt trainen. Koop een mooie bluetooth-koptelefoon of wat goeie oortjes die lekker zitten en gaan. Je hoort je omgeving niet en je concentreert je op jezelf. Hard werken. Zorg dat je muziek je lekker motiveert en er doorheen sleept.

8. Ik voel me onzeker in mijn sportkleding

Yep, ‘been there, done that’. Ik had zelf ook genoeg overgewicht waardoor ik me toch probeerde af te kleden in de sportschool. Wijde t-shirts, liefst geen strakke boeken en als ik ging zitten probeerde ik mijn buik een beetje in te houden. Maar ik ging wel en ik bleef gaan.

Natuurlijk moet je dragen wat je wilt. Jij moet comfortabel kunnen sporten. Niet iedereen ziet er als een modepop uit. Onzeker zul je je wel voor een periode voelen maar geloof me, het gaat écht over. Ten eerste krijg je meer zelfvertrouwen doordat je vaker gaat. En ten tweede ben je waarschijnlijk aan het afvallen waardoor je steeds beter in je vel gaat zitten.

Ook al ben je overigens niet aan het afvallen. Jij bent jij, draag wat je wilt. Dat geldt voor in de sportschool maar ook daarbuiten natuurlijk.

Onzeker in de sportschool

9. Krijg inspiratie van andere beginners

Er zijn vast genoeg mensen die je op social media kunt volgen die ook net begonnen zijn en die hun verhaal willen vertellen. Kijk eens op Instagram of YouTube. Neem ze als voorbeeld. Of join een Facebook-groep met gelijkgestemden. Ik moet zeggen, soms zijn die groepen niet altijd even leuk en soms wat negatief, maar niet allemaal natuurlijk. Het kan je ook heel goed motiveren door met anderen te overleggen of berichten van anderen te lezen.

10. Verschillende mensen, verschillende doelen

Misschien ben je niet eens in de sportschool om een wasbordje te kweken en meer spiermassa. Je wilt gewoon lekker bewegen, gezond bezig zijn, wat meer leren. Iedereen heeft zo zijn eigen doel om na te streven en waar hij of zij gelukkig van wordt. Niet iedereen wil er uitzien als een fitgirl of bodybuilder. Dat is prima. Pak een doelstelling wat bij jou past en ga daar voor.

Volg en like ons:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *