BGN Gewichtsconsulent

Help! Corona. 10 Tips om je gewicht te beheersen

Heb je ook het gevoel dat eten meer centraal staat nu je meer in huis moet zitten? Logisch voor velen hoor. Eten en drinken nu altijd binnen handbereik. Een ander ritme, wat meer afgeleid, kinderen zijn thuis. Je kan rustig ontbijten en je hoeft je niet te haasten.

Ander eetgedrag en in sommige gevallen veroorzaakt de hele verandering tijdens deze Corona-tijd stress bij mensen. Dit kan ook weer een gevolg zijn dat men meer gaat eten.

Ik kan me voorstellen dat je best angst hebt om weer in gewicht aan te komen of je bent alweer onderweg en wat kilo’s aangekomen. Cijfers wijzen uit dat je niet de enige bent die het moeilijk vindt om gewicht te beheersen. Dat blijkt uit de cijfers in dit artikel. Verder tref je wat tips aan in dit artikel om je te helpen.

Nederlanders zijn aangekomen

Uit onderzoek en een artikel op www.voedingnu.nl blijkt dat veel Nederlanders zijn aangekomen tijdens deze Corona-tijd. Zoals je onderstaand ziet, 25,4% is 1 tot 3 kilo aangekomen. Een aantal is 0 tot 1 kilo aangekomen en een aantal zijn meer dan 3 kilo aangekomen. Totaal is het de helft van de Nederlanders die zijn aangekomen.

Bron: www.voeding.nu, happy weight. N 401 = aantal Nederlanders ondervraagd.

Daarentegen weegt bijna 45,6% van de Nederlands nog evenveel. Dus niet iedereen eet meer dan nodig is. Er zijn veel mensen die nog evenveel wegen als voor Corona. En ja, misschien heb je het nog niet opgemerkt, maar liefst 9,5% is afgevallen. Een prestatie, dat zeker!

Van de 25,4% Nederlanders waarbij het gewicht is toegenomen, is 32,3% man en 18,5% vrouw.

Bron: www.voeding.nu, happy weight. N 401 = aantal Nederlanders ondervraagd.

Een aantal tips om je te helpen

Misschien denk je nu…”Leuk al die cijfers dat mensen niet aan zijn gekomen en zelfs afgevallen zijn… maar ik kom alleen maar aan. Ik heb de hele dag lekkere trek, ik beweeg weinig. Hoe zorg ik nu dat ik niet verder aankom?!”

Daarvoor heb ik wat tips voor je verzameld.

1. Wees bewust van emotie-eten

Deze Corona-tijd is een emotionele tijd. Het dwingt je ook tot andere leefgewoonten. Wees daar bewust van.

2. Forceer niets

Wanneer je angst hebt om in gewicht aan te komen, ga daar dan rustig mee om. Raak niet in paniek waardoor je opeens niet meer gaat eten. Dit leidt alleen maar tot meer eetbuien. Onthouding van eten is niet goed en ook niet goed voor je weerstand en gezondheid.

3. Kleine(ere) maaltijden

Eet kleinere maaltijden. Dit zorgt ervoor dat je meerdere malen per dag kunt eten. Zo kun je makkelijk 6 tot 7 keer per dag eten. Eet je ontbijt, je lunch en je avondeten en zorg voor tussendoortjes om bijvoorbeeld 10.00 uur, 15.00 uur en 20.00 uur. En ja, het is een fabeltje dat je na 20.00 uur niet meer zou mogen eten. De bedoeling is dat je iets met minder calorieën eet. Een voedingsmiddel met ongeveer 100 tot 150 calorieën.

4. Vermijd ongezonde snacks

Yep. Ik moet het toch noemen. Vaak de grote boosdoener die ervoor zorgt dat we weer moeten afvallen. Nee. Je hoeft ze ook niet uit je leven te bannen. Spreek met jezelf af dat je 3 keer per week een ongezonde snack mag. Op maandag mag je wat patat, pasta of iets anders dat veel koolhydraten bevat. Op woensdag wat hartige hapjes en op zaterdag mag je een glas wijn en een klein zakje chips. Eet het met mate.

5. Beweeg meer

Bewegen is gezond. Juist nu, omdat iedereen veel binnen zit. Je hoeft niet meer te reizen met het OV, je hoeft je kind niet meer naar school te brengen, je loopt veel minder en de sportscholen zijn dicht. Wandelen is heerlijk, vooral met de huidige temperaturen. Zorg dat je 3 uur per week intensieve beweging krijgt. Doe het op de dagen dat je je ongezonde snack eet bijvoorbeeld, een mooie goedmaker. Wandel samen met je partner of je gezin of lekker alleen.

6. Hamster niet

Hamsteren, pff, wat een gekte was dat in het begin van de Corona-tijd. Het gebeurt nu ook nog wel in de supermarkt maar gelukkig al in veel mindere mate. Hamsteren wordt in het algemeen niet op prijs gesteld. Maar doe het ook niet voor jezelf, er is dan veel meer eten in huis dus ook meer verleiding.

7. Zorg voor ontspanning

Zoals genoemd, we gaan door een emotionele tijd. Geeft jezelf tijd om hier aan te wennen. Gebruik deze tijd als bezinning. Velen van ons hebben in een ‘rat-race’ gezeten. Hier op tijd zijn, daar op tijd zijn, altijd maar gehaast. En nu hoeft dat niet continue. Gebruik deze tijd wijs. Probeer wat yoga online. Mediteer. Ontspan met een boek op de bank of lekker buiten. Pak een hobby op waar je eerder geen tijd voor had.

8. Kleine veranderingen

Geen rigoureuze veranderingen maar pas kleine veranderingen toe. Dit geldt voor de meeste tips in dit artikel. Het duurt 21 dagen voordat je jezelf een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Geef jezelf tijd.

Het voedingscentrum heeft laatst ook een actie gestart ‘Eetwissels’. Bekijk het YouTube-filmpje hieronder maar eens.

9. Wees niet te makkelijk

Wie wat wil, moet er wat voor doen. Soms is het hard werken om te voorkomen dat je toch niet naar al dat lekkers grijpt. Er is geen geheime methode die je nog niet weet, geen magisch toverwoord, nee, dit moet je zelf doen.

Evalueer jezelf aan het eind van iedere dag. Plak een reminder ergens of zet het in je telefoon. Voordat je naar bed gaat, stel jezelf een simpele vraag: “Wat had vandaag beter gekund?” Noem 1 ding. Spreek met jezelf af dat je dat ene ding gaat veranderen voortaan. Wordt vervolgens wakker en denk aan wat je met jezelf hebt afgesproken. Door dit dagelijks te herhalen, zul je het niet meer ‘vergeten’ en programmeer je jezelf om dat ene ding in je leven definitief te veranderen.

10. Geniet en slaap voldoende

Inderdaad! Geniet vooral. Maar geniet met mate. Dit is een rustige tijd. Je hoeft voorlopig niet te haasten. Je kunt ook wat langer in je bed blijven liggen. Veel ondernemers hebben het moeilijk. Ook voor mensen die in de zorg werken of ouderen hebben het moeilijk. Maar heb je de kans, geniet vooral.

Door te genieten, gezond te leven en voldoende te slapen maak je het zogenaamde gelukshormoon aan. Endorfine is een gelukshormoon. Het geeft je hersenen de boodschap dat je minder pijn voelt en je blij voelt.

Ondersteuning

Mocht het je echt niet lukken om je gewicht te beheersen en heb je een stok achter de deur nodig, neem dan eens contact met ons op of laat een reactie onder dit artikel voor ons achter.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *