personal-training-voedingscoach-covid-corona-afvallen

Immuunsysteem. Hoe hou je het sterk?

Deze adviezen zorgen er niet voor dat je ‘immuun’ wordt het virus op te lopen.

Door je immuunsysteem in het algemeen te verstevigen, maken ze je misschien beter opgewassen tegen de symptomen, mocht je geïnfecteerd raken.

Daarom kunnen risicogroepen, zoals ouderen, er ook iets aan hebben.

Let op dat het advies hieronder vooral gebaseerd is op aannames over hoe het coronavirus werkt, met de gedachte dat het genetisch ~80% overeenkomt met het SARS-virus [Xu 2020].

Een tekort aan vitamine C is zeldzaam als je regelmatig groente en fruit eet, en dit houdt het immuunsysteem sterk [Hemila 2013].

Maar ga niet overdoseren met bijv. bruistabletten, want op basis van aannames van het werkingsmechanisme van corona kan dit symptomen misschien verergeren.

17-31% van de wereldbevolking heeft een zinktekort [Wessels 2012]. Meer zink (10-20 mg per dag) consumeren kan dan het immuunsysteem versterken [Singh 2011, Hemila 2015].

Aangezien het vooral in rood vlees en schaaldieren zit, raad ik vega’s aan een supplement te gebruiken.

Onderzoek wijst niet conclusief uit dat meer knoflook eten het immuunsysteem versterkt, maar het kan helpen [Ried 2016].

Twee of meer tenen per dag aangeraden. Het verhoogt zelfs significant je kans op sociale isolatie, wat nu top is.

Beperk psychologische stress. Hierbij zou bijvoorbeeld meditatie kunnen helpen, maar het bewijs voor het directe effect op stress is is niet heel sterk [Singh 2011].

Wel kan meditatie (indirect) helpen bij het actief omgaan met stress in je leven [Weinstein 2009]. Probeer een app als Calm of Headspace.

Maar genoeg slapen is misschien nog het allerbelangrijkste wat je kunt doen voor je immuunsysteem [Besedovsky 2012]. Het heeft ook een sterke relatie met je tolerantie voor psychologische stress.

Zorg ervoor dat je natuurlijk (zonder alarm) en opgefrist wakker wordt.

Wat doe jij om je immuunsysteem op peil te houden?

personal-training-voedingscoach-covid-corona-afvallen

Foto’s door Trang Doan en Weekmeals

Volg en like ons:
Pin Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *