Thee is gezond

Dagelijks 3 koppen thee gezond? Lees waarom.

Waarschijnlijk heb je het al vaker gehoord. Dagelijks thee drinken is gezond. Thee is ook onderdeel van de Schijf van Vijf vanuit het Voedingscentrum. Je weet waarschijnlijk ook wel dat je beter thee en water kunt drinken in plaats van frisdrank of dergelijke. Maar waarom is thee gezond? Wat zijn de gezondheidseffecten? Hoe vaak en welke thee zou je dan moeten drinken? Ik leg het je allemaal uit in dit artikel.

De geschiedenis van thee

Van oorsprong komt thee uit China. In China dronken ze duizenden jaren geleden al thee. Er gaan verschillende verhalen te ronde. Op een bepaald moment in het verleden zouden er bladeren thee al dwarrelend in een pan met heet water terecht zijn gekomen, waardoor er een aangename verspreid werd.

In 1610 brachten de Nederlanders de thee naar ons land. Het trok de aandacht van artsen. Ze vonden de werking zo interessant dat ze het toepaste als wondermiddel. Het werd met name gebruikt als geneesmiddel onder de elite.

Door de jaren heen gingen steeds meer mensen thee drinken en kreeg het een andere functie. Men vond het een lekkere drank en dronken veel thee wanneer ze bij elkaar op bezoek kwamen om gezellig bij te praten.

Thee is gezond

Zwarte en groene thee zijn het gezondst

Zwarte thee is sterker van smaak en bevat wat meer cafeïne dan witte of groene thee. Zwarte thee bevat ongeveer 40 mg cafeïne en groene thee ongeveer 25 mg. Cafeïne in deze hoeveelheden bevordert de concentratie en prestatie. Het verdrijft ook de vermoeidheid. Teveel cafeïne levert overigens weer nadelige effecten op.

De theeblaadjes van de zwarte thee zijn gefermenteerd en die van de groene thee ongefermenteerd. Gefermenteerd is gezond. Voor fermenteren heb je goede bacteriën (of schimmels en gisten) nodig. De bacteriën eten de aanwezige suikers in het voedsel op en daarbij worden zuren gevormd zoals melkzuur. Een studie heeft ontdekt dat voedingsmiddelen die deze melkzuurbacteriën bevatten, de gezondheid van het darmkanaal verbeteren en zelfs lactose-intolerantie en de bijkomende symptomen kan verminderen bij veel mensen. Door het proces van fermentatie blijft het product ook langer houdbaar.

Groene thee verliest zijn smaak na een aantal jaar, dat is bij zwarte thee niet het geval. Zwarte thee kennen we hier in Nederland als ‘gewone’ thee. Kruidenthee is eigenlijk geen thee. Het bevat geen cafeïne en het is een aftreksel van gedroogde planten, kruiden en/of specerijen. Het heeft dus niet de gezonde voordelen van zwarte en groene thee.

Andere gezonde voordelen

Zwarte en groene thee bevatten verder de onderstaande stoffen die ons positieve gezondheidseffecten opleveren.

Thee ontspanning en gezond
  • Het bevat fluoride. Fluoride is goed voor het tegengaan van tandbederf.
  • Het is aangetoond dat 3 koppen thee per dag je bloeddruk verlaagd.
  • Het is ook aangetoond dat het drinken van thee de kans op een beroerte verkleind.
  • Het verminderd ook de kans op problemen met hart- en bloedvaten. Het verlaagd de LDL-cholesterol. LDL-cholesterol komt voort uit verzadigde vetten en blijft aan de binnenkant van de bloedvaten plakken.
  • Het bevat flavonoïden, deze werken als een antioxidant en leveren bescherming op tegen kanker. Dit is overigens (nog) niet aangetoond in studies.
  • De thee bevat mangaan. Mangaan is een mineraal en zit ook in volkorenbrood en volkoren graanproducten, noten, peulvruchten, groenten en fruit. Mineralen zijn net als vitamines onmisbaar voor ons lichaam.

Dus vanaf nu allemaal meerdere malen per dag aan de thee! Heb je nog vragen of wil een reactie geven? Laat het hieronder achter.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *